Vertaling fragment Paris, musée van Thomas Clerc

Paris, musée du XXIe siècle, Thomas Clerc (fragment, 2015)

Vertaling fragment Paris, musée van Thomas ClercVERTALING: ‘Boulevard Bonne-Nouvelle’, fragment uit Paris, musée du XXIe siècle: Le dixième arrondissement van Thomas Clerc (2007), in Parijs. Literair zakreisboek, p. 111-116. Utrecht: Het Literatuurhuis.

 

In 2015 waren Parijs en Krakau de themasteden van het internationale literaire festival City2Cities, nu ILFU (International Literature Festival Utrecht). Er werden twee festivalbundels uitgegeven door Het Literatuurhuis Utrecht, waarvan één met verhalen over Parijs.

Voor deze verhalenbundel, getiteld Parijs. Literair zakreisboek maakte ik een Nederlandse vertaling van een Franstalig fragment uit het boek Paris, musée du XXIe siècle. Le dixième arrondissement van Thomas Clerc. In de bundel zijn nog twee fragmenten uit de roman van Clerc te vinden. Die werden vertaald door twee andere jonge vertaalsters: Eva Wissenburg en Vicky Francken.

Clerc loopt systematisch door de stad, in dit geval het tiende arrondissement. De planning is om meer arrondissementen te beschrijven. Clerc beschrijft wat hij ziet, waarbij je van alles ontdekt, dingen die je zelf nooit zou hebben opgemerkt. Parijs als museum. Zodra je het boek leest krijg je zin om door Parijs te lopen met het boek in je hand en zo de stad eens op een andere manier te bekijken.

Een kort citaat uit mijn vertaling (p. 113):

Hinderlaag: de Pizza Hut, op nummer 26, de meest weerzinwekkende plek waar ik ooit heb gegeten, is nooit leeg – behalve tijdens een wilde staking een paar maanden geleden, die dreigementen ontlokte aan de obese vaste klanten. Ik at er in 1998 toen ik uit de Cinémathèque kwam met Raphaël Millet, de auteur van A gun for Virginie, een script over Virginie Despentes (in Trafic nr. 38), en we kruidden de pasta met een vurige discussie. Op nummer 28 zette de middagclub Le Panam zich voort als nachtclub. Om 5 uur ’s ochtends stuitten we op een compleet verwilderde groep jongeren, van het type Star Academy, en ik moest denken aan foto’s van afterparty’s. De uitgaansgelegenheid, die 24 uur per dag open is – ’s ochtends: afterparty; ’s middags: thé dansant; ’s nachts: club – heeft perfect begrepen hoe je een maximaal rendement kunt halen uit de opdracht tot vermaak: Dans! Een sterke geur van arachideolie hangt voor de Hammam des Grands Boulevards en vervliegt voor het gesloten Vidéo X, dat over zijn hoogtepunt heen is.

PROJECT INFO

Category: korte vertaling